Pura Vida - Reisverslag uit Monte Verde, Costa Rica van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu Pura Vida - Reisverslag uit Monte Verde, Costa Rica van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu

Pura Vida

Door: ML

Blijf op de hoogte en volg Marko

26 Juni 2009 | Costa Rica, Monte Verde

In mn vorige bericht schreef ik dat ik me Padi wilde gaan halen in Bocas del Toro. Dit is een duikbrevet waarmee je door de hele wereld mag duiken zonder begeleiding. De goedskoopste plekken om dit te halen in Midden Amerika is Bocas del toro en Honduras. Helaas konden mijn oren het niet aan om te klaren dus kon ik er niet mee doorgaan. Miguel en Mike voelden zich als een vis in het water. Ze hebben in totaal 7 of 8 duiken gedaan en hebben allebei hun Padi gehaald. Mike gaat zelfs verder en heeft in de nacht gedoken en gaat nu oefenen om fotos te maken tijdens het duiken. Helaas niet voor mij weggelegd, misschien moet ik gewoon blijven snorkelen.

In de tijd dat zij aan het duiken waren heb ik overigens wel vette dingen gedaan. Ik ben naar een La Gruta geweest, een vleermuizengrot op het eilandje Isla Colon. Door de grot loop je zonder gids met een zaklamp. De grot is volgestroomd met water dat op sommige stukken tot aan je nek komt. Je moet soms door zulke smalle stukjes dat er geen ruimte meer is voor de vleermuizen om er doorheen te vliegen op het moment dat jij er loopt. Ze vliegen dus gewoon tegen je aan af en toe. Wel een beetje eng, maar wel heel vet. Het hoogtepunt was nog dat ik in het water liep en iets tegen mn been aanvoelde. Het voelde een beetje rond aan. Even later zag ik een schildpad. Heel rustig ging die naar de kant van het water, om daar even te poseren voor een paar fotos. Die zal ik later er nog opzetten natuurlijk. Heel veel waterspinnen die 2 keer zo groot zijn als je hand, en in het water leven ook een paar beesten die ik liever niet wil weten. Maar hele vette ervaring. Daarnaast heb ik in Bocas veel gechilld, lekker op bootjes gezeten en nog een paar keer goed gekookt voor een paar mensen in het hostel.

Na bijna anderhalve week in Panama, werd het dan toch tijd om Panama te verlaten en met een backpack die steeds lichter wordt door te gaan naar Costa Rica, ofterwel de rijke kust.
Niet voor niets wordt Costa Rica rijke kust genoemd. Het land is een en al natuur, wildlife, vulcanos, bergen noem maar op. Bountystranden, eindeloze jungles, capucijn aapjes in de buurt van je hostel ik kan wel doorblijven gaan. Pura Vida, het pure leven, is het kenmerk van Costa Rica. Plaatjes kunnen een hoop zeggen, maar geen een plaatje verteld het verhaal vande geur van de jungle s ochtends.
We zijn gearriveerd aan de Caribische kust van Costa Rica, Puerto Viejo. Het was drie uurtjes met de bus vanuit Bocas del Toro, na deze drie uurtjes leek het weer alsof we in een andere wereld zijn gestapt. We zitten in een hostal dat Rocking J s heet. Echt een supervet hostel waar je alleen kan slapen in een tent of hangmat. Je kan het vergelijken met de reusachtige kamers van de boerderijen vroeger op schoolkamp. Het enige verschil is dat er geen stapelbedden staan maar een stuk of 100 hangmatten naast elkaar hangen. Boven vind je precies hetzelfde alleen staat dit gedeelte vol met tenten. Eerste avond gekozen voor een tent, maar hier werden we bijna opgegeten door de bedvlooien. Volgende dag toch maar een hangmat geprobeerd, en dit ligt heerlijk! Het hostel zit aan het strand, maar voordat je bij het strand bent moet je eerst een klein stukje door de jungle. En inderdaad achter de júngle ligt dan dat bounty strand, en tijdens dat kleine stukje naar t strand, word je verrast door talloze dieren. We zijn 3 avondjes in dit hostel gebleven. Veel gezellige avonden gehad, met kampvuurtjes op het strand onder een geweldig heldere sterrenhemel. Ook een paar gekke avondjes met drankspelletjes uit Engeland en Amerika. Ik heb hier mijn lever weer een beetje opgeblazen.

We hebben eindelijk ook een capoeira schooltje gevonden hier in Puerto Viejo. Een Brazilliaan die hier vier maanden is gekomen en zo n 7 leerlingen heeft. Heerlijk om weer even te trainen na een maand nix gedaan te hebben. Het was wel even afzien want het was om 8.30 sochtends en het is hier natuurlijk wat warmer dan in NL. Maar het was in een huisje in het regenwoud dus dat maakt dan weer alles goed.
Uiteraard vervolgen we onze reis en vervolgden we onze route naar San Jose, de hoofdstad van Costa Rica. Wederom een heel vet hostel Pangea, met Bob Marley de hele dag, en een heel lekker zwembad.
Een paar dagen geleden hebben we een bungeejump gedaan van brug midden in de jungle van Naranjo, ongeveer 45 minuten van San Jose. De brug waar we vanaf zijn gesprongen is 92 jaar geleden gebouwd en is 80 meter hoog. Als je op het punt staat te springen vertellen je hersens je niet te gaan, maar als je dan toch de knoop doorhakt, weet je niet wat je allemaal voelt. Je hangt aan een touw tussen twee gigantische bergen met een rivier in het midden. Vlak naast je zie je adelaars vliegen en hoor je het geluid van de jungle. Onvergetelijke ervaring!

Twee dagen geleden gearriveerd in Monte Verde, de naam zegt het al: Groene berg. We slapen in een hostel genaamd La vista al golfo, inderdaad uitkijk op een zee tussen een vulkaangebergte en een eiland. Het hostel is superschoon en we hebben sinds lange tijd weer een warme douche.
Gisteren een nighttour gedaan en dit was te bizar voor woorden! We hebben tarantulas uit hun holletje gelokt, we zagen een paar reuzenratten, heel veel kikkertjes en het grootste mierennest dat ik ooit heb gezien. Echt heel tof om met 5 man midden in de nacht door de jungle te lopen met alleen een zaklamp. Eerlijk gezegd ook wel een beetje eng. Vandaag hebben we boven de jungle gehangen met ziplines. In totaal waren er elf ziplines ongeveer 100 meter boven het regenwoud. Dit was niet normaal! Je word op een gegeven moment aan je rug en aan je borst vastgemaakt en dan ga je via een kabel met een kilometertje of 40 p uur over de jungle heen. Echt, het lijkt wel of je vliegt. Ook nog een tarzanswing gedaan en een vrije val van 10meter.

Costa Rica is echt zo mooi, het enige nadeel is dat het voor backpackers wel vrij duur is in verhouding met de andere landen in Midden Amerika. Het geld vliegt hier letterlijk uit je zak. Daarom moeten we snel doorgaan om in Nicaragua te slapen voor 2 dollar per nacht, en waar je de hele dag gratis bananen en mangos kan eten:)

Veel vooruitzichten nog in zicht dus. De dagen vliegen voorbij en soms is het net allemaal een natuur+actie film.
Ik hoorde dat de weersvoorspellingen in NL er goed uitzien. Leuk om te horen dat jullie ook nog kunnen genieten van het zonnetje. Op dit moment regent het keihard hier in Monte Verde en die regenbuitjes zijn niet om over naar huis te schrijven, dus daar laat ik het weer bij. Beetje lang verhaal maar ik hoop dat jullie het leuk vinden om te lezen.

Alle familie, vrienden, neefjes, nichtjes, tantes, ooms, oma en kennisen thnx voor jullie reacties en jullie horen weer van me!

Hasta Luego

(Oja, gecondoleerd met Michael Jackson allemaal!)

  • 26 Juni 2009 - 22:11

    Kim:

    kerel!! haha, ik zit nu ook in monteverde, morgen naar la fortuna, nog even tortuguero doen en wellicht de bungee jump en dan ook richting nicaragua, ik vertrek woensdag vanaf san jose.. wie weet kom ik je vanavond nog wel tegen? haha, ik zit in el pueblo. Have fun, maak er wat moois van en zie jullie vast snel! x Kim

  • 27 Juni 2009 - 01:37

    Frits:

    Geweldig weer ! keep it up

  • 27 Juni 2009 - 09:14

    Priscilla:

    Klinkt goed allemaal!! Leuke foto's ook (Y)

    Is leuk om te lezen allemaal, ga zelf in januari ook reizen dus misschien kan ik er nog wat mee ;)

    Veel plezier nog!

  • 27 Juni 2009 - 14:48

    Cora:

    Wow, wat een mooi verhaal zeg.. Door je verhaal krijgen we allemaal een beetje een beeld.. Maar volgens mij is alles zo mooi, dat het niet altijd in woorden te beschrijven is... Neef geniet lekker daar en ik kijk uit naar je volgende avonturen..

    Kus

  • 27 Juni 2009 - 18:31

    Lon:

    Heerlijk om je verhalen zo aan te horen. Super dat je het zo naar je zin hebt..
    Jammer zeg, dat je je duikbrevet niet kan halen,het is zooo mooi onder water!!!Maar snorkelen kan natuurlijk ook leuk zijn.!! Je foto`s zijn ook waanzinnig!
    Hier in Nederland alles goed hoor! We denken aan je.. en veel succes met je verdere avontuur! xxx Den en Lon

  • 28 Juni 2009 - 21:07

    Eelco:

    Eey marko,
    leuk om te lezen wat je allemaal doet man, vooral in die grot:|
    ik zal je verhalen nog wel ff blijven volgen:D

    Eelco

  • 29 Juni 2009 - 07:16

    Sheila:

    Hoi Marko,

    Weet niet of je me nog kent..

    Maar ik vind het super leuk om je reisverslag te lezen!! Want maak jij een hoop leuke dingen mee zeg!

    Ik heb ook eea verteld aan Marijana & Martina en Mutlu over je reis avonturen.

    Heel veel plezier en wellicht dat als je terug bent het tijd wordt voor een reunie!!!

    -xxx- Sheila

  • 29 Juni 2009 - 20:00

    Etsjjjj:

    Yo mar fucking vet allemaal zeg...
    Relaxed dat je nog een beetje kan trainen tijdens je avontuur..
    Snorkelen kan ook heel leuk zijn en mischien hebben ze daar ook buisjes om in je oren te doen...
    Je foto s zijn nog niet aangekomen hier dus kan nog niet echt veel zien van wat jij ziet.
    Hoop dat t je snel lukt om die foto s erop te knallen.
    Verder gaat t hier ze gang me school heb ik gehaald op die praktijk toets na en t weer is hier te doen beetje vochtig alleen. ken je dat???
    Heerlijk zijn je verhalen.
    Je heb veel geleerd in de tijd dat je huisarrest had en alleen maar in je kamer moest zitten...
    Geniet er van broer...

    Estoy orgulloso de ti y pensar que con una sonrisa ...

    Ciao


  • 29 Juni 2009 - 20:24

    Moontjee:

    Yoo Ben echt jaloerssssssssss!!!

    Have funn

    xxxxxx

  • 29 Juni 2009 - 21:43

    MAMMA:

    HOI LIEVE MARKO.
    Nou ook van mijn kant hoor je hetzelfde. Weer een aangrijpend verhaal.Wat die grot betreft:Was je daar alleen of tijdens een excursie?? Doodeng als je dit soort dingen alleen doet he!!(Bezorgde moeder dus)maar je weet wat ik bedoel.Je d.v.d.tje dus nog niet ontvangen.Hoop dat hij alsnog aankomt,laat het je dan weten.Gelukkig heb je je telefoon weer.Ik ga je een keer proberen te bellen.Gister naar Parkpop geweest,was leuk en mooi weer.Niets vergeleken met wat jj meemaakt,maar zo leven wij dus nog steeds in Nederland.Hoop niet dat je te erg afknapt als je weer terug ben.Maar dat besef jij al te goed.Je hebt gelukkig nog meer als een maand te gaan en ik hoop dat jullie blijven kunnen genieten.Verder alles okee hier.
    Tot de volgende krabbel.
    Liefs en dikke X.Mamma

  • 30 Juni 2009 - 22:49

    Rik:

    hola amigo! ahora no tengo tiempo para leer tu historia, pero creo tiene un viaje precioso y divertidissimo!!!
    mucha suerte y hasta AD... menos de viajar, no?!!
    ciao!!

  • 30 Juni 2009 - 23:03

    Btje:

    Zo ken ik je weer, goed bezig!

    Hangmat overn8ing, te gek!

    love de alinea s!

  • 01 Juli 2009 - 14:55

    R O O O O :

    Hey Mar,

    Hier een berichie vanuit Bali.

    Tis hier best vet. aardig veel rondgereisd over dit eilandje en overnachtingen geha dop verschillende plaatsen om plaatselijke cultuur te snuiven. Stefanie heeft goede ervaringen overgehouden aan een wilde aapie die aardig wat happen uit haar haar genomen had. haha Was erg grappig.

    Morgen voor 3 dagen naar de Gili eilanden wat bekend staat als klein tropisch bounty/surf/snorkel eilandjes. Binnen 2 uur loop je rond die eilandjes.

    Je verhaal ziet er weer kicke uit.

    Geniet ervan en kijk uit naar je volgende ervaringen!

    Groetjes Roland

  • 03 Juli 2009 - 08:55

    Daphne/camarao:

    Ik ben nog steeds jaloers!
    Ondanks de zon die elke dag in mijn eigen jungle achtertuin schijnt, halen mijn ervaringen het niet bij die van jou.
    Als je terug bent wil ik al je foto's zien en reistips horen. geniet er nog lekker van. Beijos

  • 06 Juli 2009 - 21:25

    Mamma:

    Leuk Marko.
    Heb weer wat nieuwe leuke foto,s gezien.
    Je ziet er gelukkig nog goed uit.
    Ben benieuwd wat je zo alemaal eet.Misschien lezen we dat in je volgende verslag???
    Nou joh!Nog heeel veel plezier.Liefs:Mamma

  • 08 Juli 2009 - 21:11

    Dinie:

    Marko, wat een VERHAAL!!!!!
    Echt ongelooflijk dat jij dit allemaal meemaakt.
    Terwijl ik aan het lezen ben, zie ik het ook als een film zich afspelen.
    Super-super-super.
    Veel plezier en blijf genieten.
    Dikke kus van mij.
    Xxxxx Dinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Monte Verde

Marko

Far away there in the sunshine are my highest aspirations. I may not reach them, but I can look up and see their beauty, believe in them and try to follow where they lead...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 49441

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 30 Juli 2012

In de voetsporen van het oude Inkarijk

11 September 2010 - 06 Oktober 2010

Chili & Bolivia

07 Juni 2010 - 30 Juni 2010

Marokko

Landen bezocht: