El tiempo ha venido... - Reisverslag uit Havana, Cuba van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu El tiempo ha venido... - Reisverslag uit Havana, Cuba van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu

El tiempo ha venido...

Door: ML

Blijf op de hoogte en volg Marko

04 Mei 2010 | Cuba, Havana

In m'n gedachten zie ik ze al voorbij lopen: “In een gebied met kleuren groen die je normaal gesproken alleen op een ansichtkaart tegenkomt”. Ze dragen een korte broek, een eenvoudig hempje, en niet geheel onbelangrijk, twee emmers vol vers geplukt fruit. In de ene emmer zitten paarsgekleurde mango’s en in die ander verse ananassen.
Lachend roepen ze je en vragen of je er een wilt kopen. Cuanto vale un mango, señor? 20 cent per stuk meneer, zegt die.
Nog voordat je het weet zit je in een stoomtrein van honderd jaar geleden te genieten van een mango die zo vers is dat je ‘m bijna niet kan snijden omdat die continue uit je handen glijdt door al het sap.
Even waan ik me in het land waar ik me rond deze tijd vorig jaar bevond: El República de Cuba!!

Een Mango heeft overigens meerdere betekenissen in Cuba. Cubaanse mannen gebruiken het namelijk als synoniem voor een mooie vrouw. Maar andersom doen vrouwen dit ook over mannen. Van die mooie tijd vorig jaar is uiteraard niet alleen het verhaal van deze mango me bijgebleven. Van reuzenlandkrabben op de weggetjes naar je appartement, tot boomkikkers op je wc bril, capoeira voor het capitolio in Havana en de nachtjes in de casa particulares. Verhalen blijven opkomen wanneer ik eraan terugdenk.

Na de landing in Havana kan je het meteen merken. Je bevindt je in een gebied dat totaal niets meer te maken heeft met de materialistische samenleving zoals wij dat in het westen kennen. Geen commercials van Coca Cola, geen onooglijke billboards van Nokia of Samsung, laat staan een MacDonald, Kentucky of de H&M.
Op een paar ‘Hasta la victoria siempre’ borden na, wordt je hier in Cuba niet overdonderd door dit soort zaken.
Mensen lijken te genieten met de basiswaarden van het leven. Socializen, salsa, natuur, rum, muziek en zorgen dat er genoeg te eten en drinken is. Over dat laatste valt uiteraard te twisten, aangezien de Cubanen hun levensmiddelen alleen op rantsoen met “la libreta”, het bonboekje kunnen aanschaffen.

Uiteraard merk je als toerist weinig van dat bonnenboekje doordat er een soort “aparte wereld” is gecreerd voor de toeristen. En mogen wij als toerist genieten van al datgeen wat de “Baard” al 55 jaar weet te bewaren, lekker genieten.
Je betaald er wat meer dan in de rest van Midden Amerika, maar daar hoef je je als rijke persoon uit het Westen niet al te druk om te maken. Voor die 10 CUC (1 CUC is ca. 1 dollar) p. dag kan je lekker kip met rijst en bonen eten. Geen neusje van de zalm, maar aangezien er in elk restaurantje wel een livebandje is, smaakt t altijd wel prima.

De tijd is aangebroken. Soms hardwerkend, maar soms ook genietend van een mojito’tje of een verse pina colada. Voor mijn opleiding ga ik een half jaar stage lopen als tourleader bij Djoser. Deze zomer zal ik een aantal reizen begeleiden op oa. dit grootste eiland van de Caribische zee. En zoals jullie wellicht weten, als tourleader vlieg je van hot naar her. Hot kan uiteraard ook staan voor het feit dat t daar 33 graden is.
Als het een beetje meezit zit ik in augustus in Guatemala en Mexico waarna ik misschien nog naar Zuid Amerika reis. Maar dit kan ook heel anders gaan lopen.

Tussen de tripjes door zal ik af en toe in NL zijn om te kijken of je daar nog een corona’tje valt te pakken in de zon. Zal wel heerlijk zijn en ik gun het jullie in ieder geval van harte. Uiteraard is het ook de bedoeling dat ik Spanje nog aandoe om daar San op te zoeken. (voor degene die het niet weet, ook San gaat er een half jaartje tussenuit)

Dus dames en heren, zo begon ik als jong druktemakertje 5jaar geleden, dansend op de bar in Lloret de Mar. En zo mag ik mijn vleugels uitslaan elders op de wereld.
Niet alleen de bestemming is veranderd maar ook de doelgroep. Ik ga zelfs met kinderen van 4 tot 14 jaar werken dit keer! (voor meer info, check www.djoser.nl)

Waar ik nog meer precies uithang deze zomer weet ik nog niet. ‘Go with the flow’ is wat mij betreft de juiste slogan voor deze zomer. Donderdag 6 mei pak ik m’n tas in, om de dag daarna lekker vroeg te vertrekken. Ik wens jullie uiteraard een supertoffe tijd met alles wat jullie gaan doen deze zomer en ik houd jullie op de hoogte….


Onlangs hoorde ik een mooie uitspraak voorbijschuiven op m’n ipod.

“Succes is: Gaan waar je wilt gaan, ga maar na, oprechte intenties ontmoeten elkaar”.
Ik vond m wel toepasselijk…

Saludos mis amigos y familia!

  • 04 Mei 2010 - 15:34

    Etsjjj:

    Weer een mooi verhaaltje tik je in elkaar..
    Je heb het zeker goed voor elkaar broer..
    Mag ook wel na 4 jaar hard studeren.
    Succes met deze trip en geniet ervan..
    Ik zie je sowieso als je in NL bent om een coronatje te drinken.

  • 04 Mei 2010 - 18:18

    AmPPPP:

    Top verhaal! had ook niks anders van je verwacht. Met plezier volg ik je verhalen! en hopelijk eind Mei ff bijkletsen!

    hier een andere slogan dat ik wel toepasselijk vindt:

    Waar geen wil is, ben ik weg!

    naaaaaaaah flauw he
    x

  • 04 Mei 2010 - 19:24

    Madelon:

    hey Marko, heerlijk verhaal heb je geschreven.. Ga er lekker van genieten, je hebt het zeker verdiend na al die uren studeren! We gaan zeker je verhaaltjes volgen, dat komt helemaal goed! ik zou zeggen deze zomer: als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd! kus

  • 04 Mei 2010 - 21:17

    Nickert:

    hey markoo!!!

    ben je alweer weg jongen.. geniet ervan have fun amigo.

    nicky

  • 05 Mei 2010 - 02:41

    Domenique R:

    Marko, adembenemend.
    Precies zo als het is, mooi omschreven :)

    Heel veel succes en vooral genieten in het prachtige Cuba ! Ik ben jaloers op je ! Wanneer je Zuid-Amerika aandoet en wellicht Peru/Bolivia aandoet, let me know !

    X

  • 05 Mei 2010 - 07:03

    Kelly:

    Es exactamente como yo me recuerdo Cuba! Muchisimo suerte con tus practicas! Xx

  • 05 Mei 2010 - 07:10

    Mooi Verhaal:

    Dank je!

  • 05 Mei 2010 - 07:23

    Marianne:

    Weer niet te geloven zo mooi geschreven!
    Ik wacht tot je reisverslagen in boekvorm uitkomen!
    Hele goeie reis en vooral hasta la fiesta(o.i.d.)
    groetjes van de grote onbekende.....

  • 05 Mei 2010 - 07:53

    Liefde:

    Heel mooi geschreven weer lieverd, dit vond ik laatst: vond het mooi!

    Zo dicht bij, maakt niet uit hoe ver weg
    Zou niet verder van het hart weg kunnen zijn
    Voor altijd vertrouwend op wie we zijn
    Nee niets anders doet er iets toe.
    Ga lekker weer genieten, van al het moois..

    en hopelijk zien we elkaar snel en kunnen we samen genieten in spanje..

    Al mijn liefde voor jou x


  • 05 Mei 2010 - 10:10

    Evelyne:

    Wow, wat ontzettend mooi geschreven!! (Om maar in je eigen termen te blijven: Mooie mensen, Mooie dingen!) Ben onder de indruk. Kijk nu al uit naar de restvan je verhalen, ten minste als je daar aan toekomt tussen je werk in! Ik wens je heel veel plezier, succes en bijzondere momenten toe en hoop dat je heel erg zal genieten van alles wat je mee zal maken!

    Abracos & Beijo Eef

  • 05 Mei 2010 - 13:01

    Cindy:

    De karavaan trekt en groeit verder (hoofdstuk 5 )

    Kan nix anders zeggen dan geniet ervan.

    x

  • 05 Mei 2010 - 14:16

    Corinne:

    Oi che,

    ik ben jaloers, doe ze de groeten op het mooie eiland. Ook ik zou heel graag nog eens terug willen gaan! beijo

  • 05 Mei 2010 - 15:41

    Daphne:

    He wereldreiziger,

    Ik ga je verhalen weer heerlijk volgen. Tussen alle onderzoeksverslagen door heb ikmdan weer even afleiding.
    Ga lekker genieten!

  • 05 Mei 2010 - 17:11

    Fardau:

    ben jarloers wil niet in NL zijn... genietse! x

  • 05 Mei 2010 - 22:17

    Coby:

    Hoi Marko.
    Leuk he! De eerste reactie van je moeder?
    Waar we het al eerder hebben over gehad,ik wens je alle geluk en plezier voor de toekomst dit wens ik trouwens iedereen.Ieder doet het op z,n eigen manier.
    Het belangrijkste is dat je een leuke leerzame stage tijd kan vol maken en er in je verdere leven iets mee kan doen.
    Een hele goeie reis en veel plezier en hopelijk gezond weer terug.
    Liefs:Mamma xxxx

  • 05 Mei 2010 - 22:24

    Coby:

    Sorry.Marko.
    Niet goed opgelet.
    Dacht dat ik de eerste was,maar er zijn er bij nader inzien al vele voor mij die het zelfde wensen als ik.
    Veel liefs:Mamma

  • 07 Mei 2010 - 13:34

    Btje:

    Je vleugels elders uitslaan he? Ik wens je een behouden vaart vrind! Bedankt voor dit schitterdende poetische verhaal, je bent duidelijk in andere sferen, hou dat vast, en trek je niet teveel aan van lepe-hollandse-zuigende-zeikerd toeristen.

    What comes around, goes around!


  • 12 Mei 2010 - 18:02

    Petra:

    Een hele fijne, toffe, zonnige en avontuurlijke tijd. Ga er flink van genieten!!!!!!!!
    Ik wacht hier met een dikke tummie op je spannende verhalen deze zomer.

    xxxx

  • 13 Mei 2010 - 12:59

    Marc Van Der Goor:

    Hai naamgenoot,

    Weer een perfect reisverslag wat je daar hebt neergezet.

    Mocht dat reisleader niets voor je zijn, kun je nog altijd schrijver worden!

    Adios,
    Marc

  • 14 Mei 2010 - 11:14

    Maarten:

    Hey Akoesh,

    Waarschijnlijkga jij ooit een boek schrijven want daar heb je genoeg talent en inspiratie voor! tot die tijd wens ik je veel plezier met het lekkere vrije zwerversbestaan.. Bel me ff als je er bent want bij mij staat in de warme tijden altijd een Cerveza mexiacano in de koelkast!

    Have fun ouwe, enjoy!

  • 27 Mei 2010 - 12:35

    Bianco:

    en ik me maar afvragen waar Marco toch gebleven is... Het klinkt super tof wat je allemaal gaat doen/aan het doen ben en ik ga snel de volgende 'bladzijde' lezen. tot over een half jaar! beijos!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marko

Far away there in the sunshine are my highest aspirations. I may not reach them, but I can look up and see their beauty, believe in them and try to follow where they lead...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 49422

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 30 Juli 2012

In de voetsporen van het oude Inkarijk

11 September 2010 - 06 Oktober 2010

Chili & Bolivia

07 Juni 2010 - 30 Juni 2010

Marokko

Landen bezocht: