Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu Guatemala - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu

Guatemala

Door: ML

Blijf op de hoogte en volg Marko

24 Juli 2009 | Guatemala, Flores

Bij deze weer een kleine update van de avontuurtjes hier in Midden Amerika. Ik hoop dat alles nog goed met jullie gaat. Hier gaat het zeker nog goed. De gekste dingen blijven maar aan de gang. Vandaag zaten we relaxed te eten, komen er ineens twee Guatemalteekse chicks met een cowboy een dans opvoeren. Die cowboy ging een beetje rappen over het beste bier van Guatemala Gallo, en die vrouwen stonden een beetje te dansen. Na een half uur kwam er een hele oude man met kaplaarzen en een maankaak meedansen. Wel vette manier van reclame maken.

De vreemdste figuren achtervolgen ons tot aan onze slaapkamer. Sochtends word je om 8 uur wakker door diezelfde figuur die er weer staat om wat voor je te regelen. Wat wil je doen vandaag? Spaanse cursus, geen probleem, paardrijden? dat kan ook, of wil je misschien uit eten met m{n nicht of wil je een batterij kopen voor je camera?
Ze verzinnen de gkste dingen om maar wat geld te verdienen hier!

Op Playa Tunca beseften we ineens dat we nog een krappe drie weken hadden om via Guatemala en Belize naar Cancun te reizen. Tijd om El Salvador te verlaten omdat we niet superveel tijd meer hebben. Op de weg naar Guatemala nog een klein ongelukje meegemaakt. Gelukkig zijn we er heelhuids van afgekomen, met de chauffeur ging het wat minder goed. We waren al geparkeerd toen er ineens een auto op onze auto kwam afvliegen van een heuvel. Miguel en ik zaten nog in de auto en voordat we het wisten klapte die erop. De chauffeur was al uitgestapt en door de verschuiving van onze auto is hij geraakt door zn eigen auto. Hij kon niet meer bewegen en werd afgevoerd. Miguel had wel een paar grote wonden en ik zat ook wel onder. Eerst dachten ze dat ik een hersenschudding had, maar daarna ging t wel. Het erge was nog dat de andere bestuurder, die in slaap was gevallen, het verhaal probeerde te verdraaien. Hij zei dat onze chauffeur had gedronken. Maarja dit kon helemaal niet want wij stonden al stil. We hebben ons er maar niet teveel mee bemoeit aangezien,de andere chauffeur ook een politieagent was met een pistooltje. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen en konden we vrolijk verder reizen, met hier en daar een bult. Jullie hoeven je niet ongerust te maken!

Na dit voorvalletje dus op naar Guatemala. Op het moment dat we dit land inkwamen schieten de woorden tekort. Alle negatieve verhalen die je ooit over Guatemala hebt gehoord verdwijnen in een fractie van een seconde. Paradijs is een synoniem voor dit land, wat mij betreft.

We zijn begonnen in Antigua. Klein stadje vol met toeristen die onder het mom van Spaans studeren alleen maar feesten. Een stadje met een markt die je goed kan vergelijken met een dolhof. Ik moest aan 4 mensen vragen hoe ik weer uit het marktje kwam, en pas daarna kon ik met moeite de uitgang vinden. Langs je sprinten mannetjes van 1 meter 50 met 20kg rijstzakken op hun rug voorbij.
Het merendeel van de Guatemalaanse bevolking zijn Maya's. Indianen van maX 1m55 lang met een eigentaal en kleurrijke kleding. In de taal die ze spreken komen heel veel klikken voor. Heel bijzonder om te horen hoe ze speken. In totaal zijn er in Guatemala zo'n twintig verschillende groepen die allemaal weer een eigen taal spreken. We hebben al een paar woordjes geleerd. Marko is Akush, en Miguel noemen ze Miekelakk, wat weer Miguel Kip betekent.

Op straat verkopen ze de lekkerste koekjes en cakejes zoals bananenbrood. En natuurlijk kan je overal de indiaanse kleding kopen.
Vanuit Antigua heb ik de Pacaya vulkaan beklommen. Een van de vier actieve vulkanen van Guatemala. Toen we de bus uitstapten kwamen er ongeveer tien kleine kinderen op ons afgerend om stokken te verkopen om de berg te beklimmen. Daarnaast staan weer een paar kinderen om zakken marshmellows te verkopen, die je dan in het lava kan opwarmen.
Die stok heb ik genomen en daar kreeg ik zeker geen spijt van. De wandeling omhoog naar de top van de Pacaya was ongeveer 2,5 uur, en ik zeg eerlijk, zonder stok had ik t misschien niet eens gered.
Hoe dichter je bij de top komt hoe warmer het wordt. Eenmaal boven is het zo heet, dat het gewoon een beetje eng word. Aks je op een gegeven moment de lava zie lopen, en je je beenhaar voelt wegschroeien en mensen dr schoenen ziet smelten, besef je wel dat het een beetje onverantwoord is wat je aant doen bent. Maar het fantastische uitzicht van de zonsondergang achter 2 andere vulkanen, laat je alles vergeten. De weg naar beneden was overigens nog iets zwaarder.

De dag erna vertrokken naar het Lago Atitlan. Een kratermeer van 300M diep tussen lavagebergte dat ergens 50.000 jaar geleden ontstaan is. Dit is zo{n ongelofelijk mooie plek, dat kan ik gewoon niet beschrijven. Super lekker eten voor 5 dollar aan het meer. Kayakken in de stilte naar andere dorpjes die eromheen liggen, en 30 graden celsius maken het beeld compleet.

Helaas niet teveel tijd meer dus vervolgden we onze weg naar Coban. Een beetje een saai stadje maar ideaal voor vertrekpunt naar Semuc Champey. Dit plekje is voor veel mensen het mooiste van Guatemala. En idd dit is ook zoiets wat je eigenlijk niet kan beschrijven. Gezwommen in turqoise natuurzwembaden met watervallen waarvan je bijna niet kan beseffen dat de natuur dit voor elkaar heeft gekregen. Daarna nog een grotwandeling gedaan waar we om 1800 savonds het vertrek van duizenden vleermuizen hebben gezien.

We zijn nu in Flores, en vanaf hier gaan we vanacht om 4.30 naar tikal. Tikal wordt door vele gezien als een wereldwonder. Het was ooit een van de machtigste steden van de Maya beschaving. We gaan zo vroeg omdat de zonsopgang in Tikal zo ontzettend bijzonder schijnt te zijn.

Dat was weer ff mijn kant van het verhaal. Hoop dat het goed met jullie gaat, maar geen nieuws is goed nieuws meestal toch?

Rustig aan allemaal!

X Akoesh

  • 25 Juli 2009 - 06:24

    Liss:

    Goed om te horen dat je het nogsteeds naar je zin heb! Geniet er nog eventjes van!
    Groetjes

  • 25 Juli 2009 - 15:03

    Het Hoofd:

    Makkako, ik heb je al prive berichten gestuurd, maar speciaal voor Coby reageer ik hier ook nog ff.

    What's up met je haar? Ik las in je vorige bericht dat je voor 2 dollar naar de kapper kon? En dan nog ben je niet geweest... Jerrel kan wel een hele zaterdag vrij houden voor als je terug bent. Hahaha nee hoor mooie man, San neemt je toch wel zoals je bent en je haar hoort daar bij.

    Nog 16 dagen zag ik net... Tijd is voorbij gevlogen. Hoe lang blijf je in Cancun?

    Ik hoor je nog steeds bijna dagelijks trouwens, wel raar...

    BEACHMASTERS LAAT JE HOREEEUUUHHHH

    Geef me eens een belletje met je buitenlandse nr... Andere jaren deed je dat nog weleens, die tijden zijn ook voorbij geloof ik.
    X

  • 25 Juli 2009 - 17:28

    Mamma:

    Hai Marko.
    Joh!Alweer zo,n heerlijk verhaal.
    Gelukkig is het ongeluk mee gevallen He!Het kan altijd erger.
    Verder alles okee hier.
    Coo is een plaatsje in de Belgische Ardennen.
    Dennis heeft de foto,s nog niet geplaatst,dus weet niet of ze leuk zijn geworden.Komt nog wel denk ik,hoop ik he Den????
    Morgrn komt Sandra weer even bij mij langs.Gezellie.
    Dit was het weer van onze kant.Weet niet welk hoofd een stukje heb geschreven,maar vind het wel leuk.Dank je wel.
    Nou Marko Wout en ik gaan nu naar de ouders van Ramona.Het is nu Zaterdag avond 25 julie.Half 8.
    Heel veel liefs:Mamma en Wout.
    xxxxxxx

  • 26 Juli 2009 - 04:22

    Bay :

    Hee akoesh

    klinkt goed jongen, mooi om te lezen, in oz een beetje weggeregend de eerste dagen, daarna een lift geregeld, gaan surfen, en hoe noordelijker we komen hoe beter het weer, dus heb me korte broek maar uit me backpack getoverd :)

    take care, happy travels

    Btje

  • 26 Juli 2009 - 15:21

    Daphne:

    Ola Marco,

    Ik herleef mijn hele vakantie in jouw e-mail. Guatamala is zo'n bijzonder land! je hebt vast erg genoten van Tikal met al zijn mysterieuze schoonheid en dieren (brulapen, papagaaien, neusberen, bijzondere grondvogels, toekans, etc). Ook ik heb me er niet onveilig gevoeld, maar ja zoals je al eerder schreef houdt je snel je weerwoord als je die pistolen om je heen ziet. En je weet dat ze ze gebruiken.........
    Geniet lekker verder van je bijzondere reis!

  • 27 Juli 2009 - 06:51

    Desiree:

    Hey mar!
    Zo te lezen vermaak jij nog prima en het is alweer bijna voorbij!!Leuke foto's trouwens..Tijd gaat hard maar dat zal jij zeker ook vinden.
    Ik ga donderdag 4 dagen naar Parijs met 3 vriendinnen OOK LEUK ;-) Haha!
    Nog 2 weekies en dan gaan we snel ff een happie eten!
    XxX (ook van mano natuurlijk)

  • 27 Juli 2009 - 07:15

    Frits:

    Hoi Marko,
    Mooi om weer eens ff jouw kant van het verhaal te lezen . Blij dat het ongeluk verder voor jullie goed is afgelopen. Geen nieuws is goed nieuws, dat zeggen ze hè. Maar het ligt er ook aan hoe lang het duurt...
    Veel plezier nog en mooie ervaringen. Take care.

  • 27 Juli 2009 - 12:10

    Madelon:

    Hey Marko of Akoesh..

    Geweldig je verhalen man, zo leuk op de manier hoe je het schrijft, alsof ik het zelf meemaak zeg maar! (was het maar waar..!)
    Hier alles goed hoor. Gezellig weekend gehad. Vrijdag zijn Den en ik bij Mano en Dees gaan eten, heel gezellig!! en zaterdag zijn we naar Jadyn geweest, het zoontje van Michael en Steph, echt zo`n lekker ding om te zien joh! Zondag hadden we nog een verjaardag en ja, dan begint de gewone werkweek weer.. Den is ook weer begonnen met werken, hoewel het nog wel rustig is, maar hij is weer helemaal enthousiast! Ook omdat hij z`n opleiding weer mag afmaken, dus allemaal goede berichten. Het weekend met de camper was ook helemaal toppie, gezellig je moeder mee, is zij er ook even lekker uitgeweest toch!!??
    Mijn ouders gaan een maand naar Spanje en Portugal volgende week, dus die zijn ook weer helemaal happy! Nou Akoesh, we horen je wel weer, disfruta de tu hijo viaje y anda con ojo! kus

  • 27 Juli 2009 - 19:29

    Coby:

    Eigenlijk is dit berichtje voor Benjamin,Dus B,tje.Ik zag dat jij ook een berichtje heb geschreven,dus misschien lees je dit ook wel.Ik had ook jou nog een fijne reis willen wensen,maar de vogel was al gevlogen.Nou bij deze dus alsnog een hele byzondere,mooie,goeie reis gewenst.
    Dikke X:Coby

  • 29 Juli 2009 - 07:42

    Jerry Meeuw:

    Hey marko! of akoesh lol

    Ik zie dat alles goed met je gaat, had de site van maarten gekregen dus ben maar ff gaan kijken! Mooie verhalen om te lezen van je, op het ongelukje na. Mooie reis hoor hee Veel plezier nog de aankomende twee weken!

    Groetjes Jerry

  • 29 Juli 2009 - 17:59

    Marlon:

    hoi marki ik dacht laat ik ook maar een x wat sturen na omstandigheden,hier voor de rest alles aboeng zat echt ff met me mond open al je mooie verhalen telezen je zou zo schrijver kunnen worden petje af ben ook echt benieuwd naar al je fotos die je gemaakt hebt. mar geniet er nog ff van want voor je het weet ben je weer in ons koude kikkerlandje. besito

  • 30 Juli 2009 - 09:41

    San:

    Hi Schatje, wat is iedereen toch enthousiast over je verhalen en fotos he.. Erg leuk!! Het ziet er nog steeds ook fantastisch uit.. Schat doe voorzichtig nog de laatste paar dagen samen met miguel.. Geniet ervan.. Tot snel Schat!!! Misje.. te quiero mucho

  • 31 Juli 2009 - 16:30

    Petra:

    Hoi neef,

    Wat een geweldig lange verhalen en leuk om ze te lezen. Hoeveel moois krijg je nog te zien....gaaf hoor. Geniet nog lekker de laatste weekjes.

    Liefs Petra xxx

  • 01 Augustus 2009 - 08:59

    Btje:

    @mar; Mar, ik heb een foto gemaakt van het verkeersbord van het pitoreske dorpje Leeman, jawel, aan de west-kust!Zie je wel als je terug ben, credit is bijno op, tot snel mate!

    @coby; tnx! helemaal super! gr

  • 02 Augustus 2009 - 20:21

    Maarten:

    Akush, het is bijna schluss! maarja dan kan je wel weer eens onder een normale douche, gevolgd door een lekker bordje couscous. Morgen lekker de sleutel ouwe!! Hoop dat je het nogsteeds erg naar je zin hebt man kom maar snel langs als je terug bent..

    Later vriend :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marko

Far away there in the sunshine are my highest aspirations. I may not reach them, but I can look up and see their beauty, believe in them and try to follow where they lead...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 49426

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 30 Juli 2012

In de voetsporen van het oude Inkarijk

11 September 2010 - 06 Oktober 2010

Chili & Bolivia

07 Juni 2010 - 30 Juni 2010

Marokko

Landen bezocht: