Chili en Bolivia - Reisverslag uit , van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu Chili en Bolivia - Reisverslag uit , van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu

Chili en Bolivia

Door: ML

Blijf op de hoogte en volg Marko

12 September 2010 | ,

Na zo´n kleine 15 uur verwijderd van het kleine kikkerlandje, kan ik zeggen dat je toch een aardige klap in je gezicht krijgt wanneer je van het vliegveld de koude ochtendbries van het Andesgebergte in je blote nek krijgt.
Ik was al enigszins gewaarschuwd dat het wat kouder was in Chili maar 6 graden is toch wel een groot verschil met de huidige temperatuur in Holanda.

Goed, veilig gearriveerd in de hoofdstad van Chili. Gelukkig heb ik me snowboardjasje bij me dus ik denk dat ik die de komende 24 dagen aardig vaak ga dragen.

Nadat ik mijn horloge 6 uurtjes had teruggedraaid, kwam ik om 9 uur vanochtend aan bij m´n hotel. Uiteraard zijn de internationale checkin tijden 14.00 en zo ook hier. Dus mocht ik eerst even mijn bagage vlakbij de receptie plaatsen en kreeg ik een kopje koffie (uit zo´n potje waarmee je je water een beetje bruin kan kleuren) om vervolgens de aankomende 5 uur een beetje ronddwalend bij te komen in de hoofdstad.
Omdat 84% van de inwoners katholiek zijn (overblijfsel van de Spanjaarden) is het niet verwonderlijk dat alles winkels gesloten zijn op zondag, en al helemaal om 9 uur ´sochtends.
Maar ja had ik een mooi excuus om een beetje uit te gaan zoeken waar ik me ongeveer bevind en wat misschien leuk is voor de mensen om te gaan doen als ze de 14e aankomen....

Omdat ik m´n spullen al had weggezet ging ik met goede zin in m´n adidas jasje een beetje wandelen. Ik dacht als het te koud word duik ik wel een koffietentje in. Helaas waren deze geopende koffietentjes ver te zoeken. Het enige wat ik zag was een soort spookstad met van die ijzeren rolluiken voor de deuren en ramen. De weergoden keken waarschijnlijk toe en dachten laten we er nog een klein regenbuitje overheen gooien...

Na veel lopen, natte sokken, kippenvel v-d kou en een beetje een bleek jetlaggezichtje wist ik me een weg te wanen naar het centrale plein van het centrum. Gelukkig was de kathedraal geopen en was er in het godshuis een toespraak. Daar heb ik mezelf ff opgewarmd. Na een klein uurtje ben ik naar buiten gegaan, heb ik het bedelende vrouwtje n de rolstoel wat toegestopt en zei ik tegen mezelf nu komt het helemaal goed.

Nog geen seconde later zie ik een groepje honden vechten en het ging er hard aan toe. Een stuk of 8 honden op 1... Die hond werd helemaal aan stukken gescheurd. Totdat een man ernaartoe rende en in het wilde weg begon te schoppen. Superzielig die ene hond liep helemaal mank en met bloed weg te strompelen.
Beetje vreemde gewaarwording zo net uit het godshuis.

Daarna nog wat rondgelopen en naar een paar bezienswaardigheden geweest. In de loop van de middag toch nog een vismarkt gevonden met supergrote haaien in de verkoop...Ik durfte er niet echt te eten omdat ik ergens heb gelezen dat er ook weleens wat giftigs uit de zee word gevist.

Ondertussen was het wel tijd dat ik mn hotel in kon. Daar heerlijk gedoucht, mn snowboardjas en thermopak uitgepakt en een beetje tv gekeken. Uiteraard ff een siesta´tje erin geknald en vervolens het metronet leren kennen.
Superrelaxed ik begrijp niet dat we niet zo´n systeem in NL hebben. Voor een dollar kan je jezelf onder heel de stad verplaatsen tot wanneer je maar wilt. Als je weer boven de grond komt is je kaartje niet meer geldig, maar die metro´s rijden zo vaak en snel en het werkt zo ideaal... Dus mij zien ze niet meer struinen in die bittere winterkou van Santiago;)

Ondertussen lekker in m´n hotelletje waar ze een beetje de geur van de Elysium (sauna) proberen na te bootsen met een of ander goedkoop spuitbusje. Tot nu toe ben ik niet echt dolenthousiast over Santiago. Ik heb een beetje het idee dat ze NY proberen na te doen maar het net niet lukt. De taxichauffeurs luisteren ook alleen maar Engelse muziek enzo, maar volgens mij spreken ze het niet eens. Maar goed, het is nou eenmaal de meest ontwikkelde stad van Zuid Amerika, en waarschijnlijk is het de globalisering die bij mij een beetje pijn in m´n ogen doet. (Of je nou in R´dam, Kopenhagen of NY of Londen bent, het is alsof er niks veranderd)

Wellicht veranderd m´n beeld nog wanneer het een beetje gaat leven op straAt.

Voor de mensen die het nog niet weten ik maak een rondreis door Chili en Bolivia. 6 Oktober ben ik terug in NL. Ik zal zo af en toe een update er proberen uit te gooien. Leuk als jullie ook vertellen hoe het met jullie gaat.

Dit was het weer voor deze keer..:

Dank je wel voor het lezen

en we spreken elkaar...


Ciao!!!

  • 13 September 2010 - 01:22

    Patricia:

    He Mar!

    Alles gaat weer goed met het beentje dus? Top om te horen dat je weer lekker aan het doen bent waar je goed in bent en waar je van geniet!

    Veel liefs,

    Patricia

  • 13 September 2010 - 01:30

    Domenique R:

    Marko!

    Je komt helemaal niet naar Peru :( En ik ga niet naar Bolivia, dus we treffen elkaar niet :(
    Tuurlijk is Santiago ook niks, Peru is vele malen leuker ;-) Heel veel plezier en succes met je reis ! Nos vemos en dos meses !
    Chaooo X

  • 13 September 2010 - 02:30

    Sanne (school):

    Hee Marko,
    En zo pik je het Zuid-Amerika continent ook nog mee! Fijn dat 't allemaal zo goed gaat, ik stem voor een metro netwerk EN die globalisering... het zou fijn zijn wanneer er een stop-knop bestond maar dat is (helaas) niet zo. 'het is allemaal een pot nat'
    Geniet er nog van, het is zo 6 oktober!
    x

  • 13 September 2010 - 11:04

    Marit:

    Man,
    Cuba, Marrokko, Bolivia...Geniet waar je kan! Al het moois wat de wereld ons te bieden heeft, maak er wat van!
    Miss. komt het stads gevoel nog, en anders: weet je dat je er geen 2x zult komen!

    Enjoy!
    Zonnige groet, vanaf Curacao!

  • 13 September 2010 - 13:41

    Mamma:

    Hoi Marko.
    Jeetje,wel wat pech he!!!
    Maar komt vast wel goed,jou kennende.
    Behalve natuurlijk als je het 24 dagen koud blijft houden.Hier trouwens vandaag heerlijk weer.Zelfs een zonnetje.Maar ja,wie weet wat ons nog te wachten staat.
    Hopelijk krijg je een leuke groep,dat zal schelen.Je hebt in 1 dag(voor jou 2denk ik?)toch al het 1 en ander meegemaakt.
    Petra en Arie hebben inmiddels een Dochtertje:Sanne.Ja,ook dat gaat gewoon door he!
    Verder alles goed hier.Lekker even alleen.Je kamer al uitgemest(ha-ha)en de dingen doen die het dagelijks leven met zich mee brengt.
    Nou joh:ik wens je heeeelveel SUCCES en hopelijk ook wat Zon in al die weken.Dikke X Mamma.

  • 13 September 2010 - 20:08

    Leon(neefje:P):

    yo man!
    vet om te lezen dat je weer in zo'n onbekend land bent! suc6 met alles daar he!
    laterzzz

  • 14 September 2010 - 15:43

    Marc Van Der Goor:

    Hay man,

    Leuk om te lezen hoe het je daar vergaat. Succes met alles en hopelijk niet te koud weer daar!

    Groet Marc

  • 16 September 2010 - 08:02

    Cora :

    Hey neef,

    Gaaf om weer een verhaal te lezen.. Je hebt al het een en ander meegemaakt.. Ik hoop dat je snel kunt wennen aan de kou.. Hier zijn de regendruppels ook weer zichtbaar..
    Ik vond het leuk om je weer eens te zien bij oma :D

    Ondertussen is Petra bevallen maar dat had je al gehoord.. Sanne is echt super lief en mooi..

    Neef succes met alles wat je gaat beleven, geniet ervan en we zien elkaar vast wel ergens in oktober.

    Liefs een trotse Tante
    xxx

  • 16 September 2010 - 12:16

    Petra:

    Hoi Neef,

    Zo staan we nog gezellig te kletsen bij oma haar verjaardag en ondertussen heb ik mijn meisje uitgepoept en heb jij al wat avonturen beleefd.

    Alles gaat goed met Sanne en mij, ze is echt een schatje.

    Heel veel plezier de komende weken en ik zal je zeker volgen.

    Groetjes van een trotse moeder xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: ,

Chili & Bolivia

Tijdens deze reis werk ik als reisleider in Chili en Bolivia.

Recente Reisverslagen:

29 September 2010

Back in Chile

18 September 2010

Bolivaia

12 September 2010

Chili en Bolivia
Marko

Far away there in the sunshine are my highest aspirations. I may not reach them, but I can look up and see their beauty, believe in them and try to follow where they lead...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 49429

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 30 Juli 2012

In de voetsporen van het oude Inkarijk

11 September 2010 - 06 Oktober 2010

Chili & Bolivia

07 Juni 2010 - 30 Juni 2010

Marokko

Landen bezocht: