De Cuba a Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu De Cuba a Panama City - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu

De Cuba a Panama City

Door: ML

Blijf op de hoogte en volg Marko

10 Juni 2009 | Panama, Panama-stad

Buenas tardes a todos!

Allereerst dank jullie wel voor alle berichten. Fijn om te lezen dat jullie mijn schrijfstijl weten te waarderen. Ik zal eerlijk zeggen ik was onder invloed van een paar glazen Cuba Libre, maar goed de beste verhalen zijn onder invloed geschreven;) Eigenlijk was ik nog lang niet klaar met mijn vorige verhaal over Cuba, maar doordat het internet zo traag is daar door het embargo van Amerika, had ik aan een uur internet voor 6 Euro niet genoeg en moest ik het afkappen. De studiereis is over en de vakantie is afgelopen, maar het reizen is begonnen. Zo veel vette dingen hebben we gedaan in Cuba. We zijn met Russische legertrucs naar natuurparken gegaan. Uiteraard ontzettend veel wildlife gezien, met als hoogtepunt toch wel zwemmen onder watervallen. We hadden zulke luxe all inclusive hotels, met bungalowparken die ik in ieder geval nog nooit heb gezien. In de tuin staan bananenplanten, mangobomen en natuurlijk de koningspalm. In de lucht zie je palmgieren en ontzettend veel andere vogels, het strand van Varadero was geweldig, zon blauw zeetje heb ik tot nu toe nog niet gezien. Cuba is zo bijzonder ik kan er wel hele paginas over volschrijven. Het mooiste is nog dat als je snachts door de straten van Havana loopt, dat de politie staat te zingen en je een slok rum aanbied. Overal de muziek van Buena Social vista Club en echt overal vrolijk mensen. Misschien is het bij sommigen schijn maar toch is het ongelofelijk. Dat het bij sommigen schijn is blijkt wel uit het feit dat er ook een aantal negatieve dingen zijn gebeurd. Er is geld gestolen van onze kamer, voor onze neus werd een rugtas weggehaald (gelukkig waren we nog op tijd) en nog een aantal kleine dingetjes bij andere personen. Uiteraard houd je hier rekening mee als je door arme landen reist, alleen maar waarschuwingen voor onze reis. Op dit moment ben ik de fotos van Cuba aan t uploaden, maar ik kan jullie nu alvast zeggen, fotos kunnen het niet vastleggen. Als jullie nog twijfelen over een vakantiebestemming moeten jullie dat niet meer doen en zeker weten gewoon Cuba boeken! Oke genoeg over Cuba, gisteren vertrokken vanaf Havana naar Cancun. Aangekomen op Cancun hadden we onze vlucht gemist naar Mexico City met als vervolg dat we twee uur moesten wachten. Na twee uur vlogen we dan naar Mexico City en vanaf daar na 2 uur door naar Panama. Ik had mn tas laten sealen, maar toen die op de bagageband lag was die helemaal opengescheurd. Ik zat m wel even te shaken, maar gelukkig alles goedgekomen. Na 3 keer opstijgen en dalen in totaal bijna 10 uur over gedaan eindelijk gearriveerd in Panama. We wilden eerst met de bus reizen naar ons hostel maar de mensen op het vliegveld zeiden alleen: En la noche es muy peligroso, ofterwel savonds is het heel gevaarlijk. Goede eerste indruk:) Wij dus een taxi gepakt. Overnachting voor 9 dollar per nacht, met een lekkend doucheputje die voor overstromingen zorgt en een beetje schimmel slapen Miguel en ik op een stretchertje. We hebben een flosdraad gespannen van 3 meter en daar onze muskietennetten van de Xenos aan opgehangen (ideaal moeders). Paar backpackers gesproken op het dakterras die er al een tijdje zaten die raadde ons af om s{avonds over straat te gaan. Toch wel gevaarlijk hier. En je ziet het ook gelijk, overal tralies voor de ramen, en heel veel zwervers en mensen die je aankijken alsof ze je elk moment willen grijpen. Overdag is het geen probleem vanochtend op hetzelfde dakterras een prachtig uitzicht met pelikanen die letterlijk 20 meter over je hoofd vliegen. Heel bijzonder!! En zoals nu zit ik heel veilig in een internetcafeetje met aan de deur een politieagent met een uzi;). Ons plan is dan ook hier niet superlang te blijven. We willen het Panama kanaal uiteraard zien, een kanaal dat Panama verbind met de VS en dat 22.000 arbeiders het leven heeft gekost door ziektes als malaria en gele koorts. Na het kanaal willen we doorreizen naar Bocas del toro een eilanden archipel dichtbij de grens van Costa Rica. Uiteraard gaan we die kant op dus leuk om sowiezo mee te pikken.
Fotos kunnen jullie bekijken op www.markoleeman.mijnalbums.nl
Uiteraard zullen er veel meer foto{s volgen van andere studenten maar ik denk dat jullie wel een aardige indruk zullen krijgen. Mijn eigen camera is na een week Cuba overleden dus dit zijn slechts fotos van een week maar miguel heeft er ook veel dus die volgen ook weer. Ik houd jullie snel weer op de hoogte.

Ik hoop dat t weer een beetje relaxed is in NL en dat het goed met jullie gaat!!!

un saludo

Marko

  • 10 Juni 2009 - 16:29

    Cindy:

    Ik wil ook!!!!!!

    weer is kut... maaaaaarjaaaaaaa.. whats new...

    Kijk je een beetje uit padvinder
    xx

  • 10 Juni 2009 - 17:13

    Wout:

    Hoi Jongen zo te horen en te zien is het goed vertoeven daar en top helemaal top dat je ook de adviezen van andere aanneemt nou maak er maar een top tijd van maar dat is aan jou wel toe vertrouwd.
    Mazzeltof,
    Wout

  • 10 Juni 2009 - 17:26

    Etsjjj:

    Yo broer mooie verhalen om te lezen. Krijg gewoon kippenvel zo sjiekie vertel je t.
    Hier in nederland is t zoals altijd t weer is redelijk.
    Ik ben me school aan t afknallen t zit r bijna op...
    Pas op met je spullen en als je scofield nog tegenkomt doe m dan de groeten.
    Je foto s geven wel een beeld alleen denk dat je t gewoon in t echt moet zien..
    Geniet van je reis en zorg dat je heel thuis komt...
    Charlie mist je
    ciao

  • 10 Juni 2009 - 22:50

    Mamma:

    Hoi Marko.
    Heb je kaart met die mooie man met z,n dikke sigaar ontvangen uit Cuba. Ben er erg blij mee.Inderdaad inmiddels ouderwets maar het heeft wel iets hoor.De moeite die je er toch voor neemt.Mijn verjaardag was echt heel leuk en gezellig.Het kado,de Tandenborstel is echt een turbo,Geweldig.Ben er erg blij mee.
    Ik heb ook nog een heerlijke Zonnebank bon van mijn a.s. schoondochters gekregen,ben bang dat ik hem al snel moet gaan gebruiken,het lijkt nu 10 junie wel herfst.Je weet wat ik bedoel.
    Verder gaat alles goed hier en hebben wij natuurlijk geen idee wat jij allemaal meemaakt.
    Gelukkig weet je nu wel dat je ten aller tijden op de hoogte moet blijven He! Wat een criminaliteit,doodeng!!
    Je hebt trouwens Charlie ook behoorlijk wat spaans geleerd.
    Charlito etc.
    Echt enig hoe hij de hele dag door rateld.We hebben hem nu geleerd:,,Marko,Welkom thuis.Dus helemaal leuk.
    Nou joh!Geniet van alles wat je nog ga zien en meemaken en Gefeliciteerd met het behalen van je diploma!!!
    En zeker je Spaans.
    Nou lieverd,tot het volgende bericht.
    Liefs:Mamma


  • 11 Juni 2009 - 06:20

    Dees:

    Hey Mar,
    Ik heb ff je laaste 2 verhalen achter elkaar gelezen want ik had ze allebei nog niet gezien! GEWELDIG ik ben echt jaloers maar dat lees je echt niet voor het eerst hier! Als ik het zo allemaal lees wil ik alleen maar nog meer naar Cuba en dat ga ik dus ook zeker doen komend jaar!
    Hier is het zoals je moeder hierboven al schrijft weer lekker KUTweer maar ze zeggen dat het weekend weer beter wordt.. Dus dat hopen we dan maar!
    Geniet er van!
    Kus Dees (en ook van Mano)

  • 11 Juni 2009 - 07:36

    Bizz:

    Hé Marko,

    Dat klinkt allemaal goed! Das wel even wat anders dan dat er een Friet van Piet op elke hoek van de straat is, of niet?
    Veel plezier nog!

    Groetjes van Bizztravel
    Anton, Nicole en Liane

  • 11 Juni 2009 - 09:33

    Rico:

    he rood. blij dat je het zo naar je zin hebt, had niet anders verwacht van je.ben je nog in cancun geweest? oude herinneringen opgehaald? panama een beetje zoals cancun de originele stad ;) hier gaat alles zijn gangetje het weer is nu ff kut. temp word beter. alice heeft van de week der motorrijbewijs gehaald en we hebben een motor voor der gekocht, (zelfde als ik ) dus daar is ze wel heel blij mee. verder weinig op stap hier, jim gaat volgende week ook 3 weken op vakantie. dus dan zit ik hier als remy. 10 aug staat de cuba libero met cola voor de kleur voor je klaar. kijk uit gap en zie je snel. X


  • 15 Juni 2009 - 21:39

    Frits:

    Hoi Marko ,
    Fijn om te lezen dat het heel goed met je gaat . Mooie schrijfstijl ! Veel plezier nog en een fijne reis verder.

  • 15 Juni 2009 - 21:39

    Frits:

    Hoi Marko ,
    Fijn om te lezen dat het heel goed met je gaat . Mooie schrijfstijl ! Veel plezier nog en een fijne reis verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marko

Far away there in the sunshine are my highest aspirations. I may not reach them, but I can look up and see their beauty, believe in them and try to follow where they lead...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 49408

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 30 Juli 2012

In de voetsporen van het oude Inkarijk

11 September 2010 - 06 Oktober 2010

Chili & Bolivia

07 Juni 2010 - 30 Juni 2010

Marokko

Landen bezocht: