De rondreis door Midden Amerika - Reisverslag uit , van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu De rondreis door Midden Amerika - Reisverslag uit , van Marko Cheguevara - WaarBenJij.nu

De rondreis door Midden Amerika

Door: ML

Blijf op de hoogte en volg Marko

10 April 2009 | ,

Hoewel het al veel eerder tijd was voor een update van dit dagboek, is het nu eindelijk zover: Mijn avontuur door Midden Amerika gaat 18 mei beginnen.
18 mei zal ik iedereen uitzwaaien vanaf Schiphol waarna ik zal vliegen naar Havana, Cuba; bekend van Che Guevara, Bacardi&Mojito, sigaren, rum, suiker en natuurlijk de Buena Social Vista club. Een land waar je overal en altijd vergezeld word door life muziek op de hoe van de straat en waar rum goedkoper is dan cola. Cuba staat bekend om het strand Varadero en de beste tabaksplantages. Daarnaast kan je op de doorsnee foto van Cuba 'de amerikaanse oldtimers' zien staan. Een land dat ruim 50 jaar onderdrukt word door het regime van Fidel Castro en waar men eerder spreekt van een communistisch dan van een socialistisch stelsel.
Op het moment dat je je gaat verdiepen in een land zoals deze, ontwikkel je een andere kijk op de gang van zaken. In Cuba kan men spreken van 'dos mundos differentes', ofterwel twee werelden. Een wereld voor de toeristen en een voor de Cubanen zelf. Voor de toeristen is het een waar paradijs terwijl de Cubanen zelf aardig wat armoede kennen Naast het feit dat een dokter evenveel verdient als een vuilnisman, betalen de Cubanen hun voedsel op de bon zoals vroeger in NL tijdens de oorlog. Daarnaast zijn er speciale winkels voor toeristen en voor de Cubanen zelf. In de Cubaanse (peso)winkels zijn de producten schaars en zijn simpele zaken als zeep en wc papier niet eens te koop. De VS heeft sinds de revolutie een handelsembargo ingesteld en dit is dan ook de reden dat "normale producten" schaars zijn in dit land. Hoewel het voor de toeristen een paradijs met prachtige stranden en de veiligste stad van de wereld (Havana)is, schijnen de Cubanen heel wat armoede en onderdrukking te kennen.

Een land met een rijke geschiedenis dat absoluut onmisbaar is tijdens een reis door dit gebied.

Vanaf 18 mei zal ik voor 3 weken op dit grootste eiland van Midden Amerika verblijven. Met school zullen we onze eigen rondreis verzorgen, waar de medestudenten ons alle ins en outs van Cuba gaan laten zien en onze eigen prive tourmanagers uit gaan hangen. Na deze 3 weken zal ik nog twee maanden op doorreis gaan om de rest van Midden Amerika te gaan zien. De bedoeling is naar Mexico, Nicaragua, Panama, Honduras en Costa Rica te gaan. Maar zoals een goede vriend van mij een keer zei: Ik ben zo veranderlijk als het weer...
Dus heb ik besloten om de rest van mijn reis te bepalen tijdens de rondreis in Cuba...

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om een beetje te lezen wat ik allemaal uit ga spoken en wens jullie natuurlijk de mooiste zomer aller tijden toe hier in NL:)
En mijn afscheidsfeestje is natuurlijk binnenkort, dus als je wilt komen laat het dan weten!!

Un saludo!

Marko

• 11 April 2009 - 06:47

B'tje:

Mar, je hebt me daar weer een mooi stukje geschreven. Keurig! We gaan een mooie zomer toegemoed!

Leipe shit ouwe!

• 12 April 2009 - 10:33

Natasja:

hola ex beachmasters collega!

Te gek wat je de komende maanden gaat doen, ik ga zeker je verhalen in de gaten houden.

Have a nice time!

Beso Natas

• 14 April 2009 - 17:42

Coby:

Marko we zullen je missen,maar we wensen je natuurlijk een heerlijke,leerzame tijd.
    liefs:Mamma

• 14 April 2009 - 18:21

Leo Savelkouls:

KLOOTVIOOL

gaat ut ?
    ja hoor gaat ie ff midden amerika onveilig maken have fun man zeker mooi daar !!
    groetjes Leo

• 15 April 2009 - 10:31

Maris:

Prachtig! Ik volg je op de voet!

xje

• 15 April 2009 - 16:04

Snaatt:

Ik zou willen dat ik dit jaar weer kon zeggen: Ich bin dabei! Maar helaas.. Dit jaar wordt het m niet! Alhoewel, Costa Rica me aardig goed in de oren klinkt (de rest ook overigens)..

Have fun baby!
    Kus

• 23 April 2009 - 08:21

Etsjjj:

Yo mar succes daarzo en laat je niet beroven he...
    Tjuus

• 24 April 2009 - 12:37

Cindy:

En weg issie weer hoor!

Heel veel plezier lieve schat geniet, leer en doe mooie ervaringen op. Kijk asjeblieft uit voor de boeven! deze keer echt!
    x Cin

• 28 April 2009 - 16:19

Anita:

Hey Mar,

Een berichtje zoals beloofd! :)
    Onwijs leuk wat jij weer allemaal gaat doen.
    Een echte verkenner ben je! Vroeger bij de padvinders gezeten misschien? Ik denk dat je een goede was geweest ;)

Nou heel veel plezier maar dat gaat vast wel lukken jou kennende. Jij maakt overal een feestje van. En terecht!!!!

xxxjes

• 14 Mei 2009 - 13:58

Conny:

goede reis en tot augustus .
    xx conny

• 15 Mei 2009 - 19:36

Michelle:

marko veel plezier daar in midden amerika ! fijne zomer en zie je snel

xx michelle, astrid

• 16 Mei 2009 - 10:27

Hey Marko,

Geniet ervan daar in Cuba, een vriend van me is er vorig jaar geweest en vond het fantastisch, wat een sfeer hangt daar!
    Ook tijdens de rest van je reis natuurlijk heel veel plezier!

Groetjes,
    Evelien (dochter van Elly, vriendin van je moeder)

• 18 Mei 2009 - 10:37

Mario:

Vandaag de grote dag...!

Het genieten kan beginnen.

Ik spreek je snel vriend
    X

• 18 Mei 2009 - 15:28

Bay :

Marrrrrrrrrrrko!

Gister heb ik verstek laten omdat ik de nauwe band met me bank liet verwateren. We hebben lekker liggen knuffelen en kwijlen en onze vriendschap weer aangehaald.

Dus doen we die afscheidsborrel wel als je terug bent, doen we gelijk de welkomstborrel, en gaan we dronken met sterke reisverhalen tegen elkaar opbieden.

Doch rest mij je nog een behouden vaart te wensen. Maar bovenal wens ik je onvergetenlijke momenten, uitzonderlijke ervaringen en al het mooie van elke cultuur die je tegen komt.

Geniet van elk moment ;)

Keep'n touch

• 18 Mei 2009 - 15:29

Bay :

Enne...

laat je kaas niet van je brood eten!

• 18 Mei 2009 - 17:02

Mamma:

Lieve Marko
    Het is 18 Mei S,Avonds 10 voor 7.
    Wij zijn veilig thuisgekomen,Ha-ha jij zit nog in het vliegtuig nog een aantal uren.
    Er zat nog post voor jou in de Brievenbus Waaronder een brief van school waarin staat:De landen:Guatamala,Nicaragua en Mexico op dit moment code ROOD hebben.Weet niet of de Leerkrachten die met jullie mee zijn dit al weten,maar bij deze dus.Nou verder is hier nog niets verandert,dus weet niets te vertellen.Hoop dat juiie een goede vlucht hebben gehad en dat je eerste idruk van Cuba geweldig zal zijn.Dikke X Mamma.

• 19 Mei 2009 - 10:23

San:

Hi schatje..

Ik ga je zo nog even een persoonlijk mailtje sturen, maar niet dat je denkt dat ik niet je verhalen bij houdt!
    Ik ga je missen schatje!

(L) hele dikke lippen kus voor jou (L)

• 21 Mei 2009 - 15:20

Etsjj:

Yo mar goeie reis gehad???
    Hier is t standaard as usual...
    Zie je snel ciao